Un contract încheiat între Ministerul Apărării Naționale (MApN) și un distribuitor de combustibil s-a transformat într-un scandal de proporții. Mai multe Mig 21 Lancer au fost avariate, carburantul livrat fiind necorespunzător. În timpul cercetărilor efectuate au fost descoperite informații halucinante, o ”rețea” infracțională desfășurată pe mai multe paliere punând în practică o schemă prin care însăși securitatea națională a fost amenințată, iar capacitatea de apărare a României diminuată.
Mecanismul prin care MApN a fost prejudiciat cu peste 6,5 milioane de euro a fost unul complex, iar Mig-urile 21 Lancer stricate au avut nevoie de reparații la SC Aerostar Bacău SA.
Gândul a prezentat, în exclusivitate, primele informații despre această ”afacere” care a lăsat la sol avioanele de luptă, punctul de pornire fiind un acord-cadru încheiat între MApN și firma SC Jetfly Hub SRL, în luna februarie a anului 2018.
Rechizitoriul întocmit scoate în evidență nu numai pericolul major pe care această ”acțiune” organizată l-a reprezentat pentru flancul estic al NATO, ci și lipsa de scrupule a celor care au fost implicați în schema prin care MApN a fost ”tras pe sfoară”.
Potrivit informațiilor obținute de anchetatori, Cristian Berendel – administrator al SC Jetfly Hub SRL – și fratele acestuia, Florin Berendel (reprezentant legal al Master Chem Oil Dubai, persoană juridică asociat unic al SC Jetfly Hub SRL) au fost cei care au pus la cale întreaga afacere, după semnarea acordului-cadru nr. A1784 cu MApN.
Unitatea militară delegată din partea MApN pentru încheierea/executarea contrctului a fost UM 01836 Otopeni. SC Jetfly Hub SRL urma să livreze căre unitățile militare beneiciare două tipuri de carburant – Jet A1 și Jet A1 Premium.
”La data de 27.02.2018, SC Jetfly Hub SRL a încheiat cu Ministerul Apărării Naționale – pentru o perioadă de 4 ani – acordul cadru cu nr. A1784, prin care operatorul economic urma să furnizeze combustibil turboreactor de aviație către beneficiar, reprezentat de unități militare din subordine. Unitatea contractantă delegată din partea MApN pentru încheierea și executarea contractului a fost UM 01836 Otopeni.
S-a convenit livrarea a două tipuri de carburant (kerosen), respectiv Jet A1 și Jet A1 Premium. Conform caietului de sarcini, reprezentat de anexa nr. 1 la actul adițional nr. 1 la acordul cadru A1784/27.02.2018, diferența dintre cele două tipuri de carburanți o reprezentau nivelurile impuse cu privire la trei parametri, după cum urmează:
Atât carburantul tip Jet A1, cât și carburantul Jet A1 Premium, trebuia să conțină doi aditivi obligatoriu, respectiv aditiv antioxidant (AO) în cantitatea de 17-24 mg/l, respectiv aditiv antistatic (SDA) în cantitatea de maxim 3 mg/l.
În egală măsură, procentul de componenți nehidroprocesați trebuia să fie zero”, se arată în rechizitoriul din care Gândul prezintă informații în exclusivitate.
Afacerea ”Combustibil pentru Mig-uri” a afectat nu mai puțin de 8 unități militare ale MApN.
Șapte dintre acestea – Unitățile Militare 01912 Borcea, 01837 Mihail Kogălniceanu, 01969 Câmpia Turzii, 019679/E Giarmata, 01838 Boboc, 02015 Bacău și 01915 Cristian – ar fi trebuit să primească doar carburant Jet A1 Premium, iar una – Unitatea Militară 01961 Otopeni – carburant Jet A1.
Anchetatorii au stabilit că, în toată perioada analizată, combustibilul furnizat de SC Jetfly Hub SRL a fost necorespunzător, ceea ce a avut ca rezultat deteriorarea avioanelor de luptă Mig-21 Lancer.
”Conform graficului de livrare convenit, la Unitățile Militare 01912 Borcea, 01837 Mihail Kogălniceanu, 01969 Câmpia Turzii, 019679/E Giarmata, 01838 Boboc, 02015 Bacău și 01915 Cristian urma să se livreze doar carburant tip Jet A1 Premium, iar la Unitatea Militară 01961 Otopeni carburant tip A1 Jet.
Pentru aprovizionarea cu combustibil turboreactor de aviație provenit din import, respectiv Grecia și Turcia, au fost închiriate de SC Jetfly Hub SRL două rezervoare în cadrul Oil Terminal SA Constanța (rezervoarele R22P și R23P).
Produsele furnizate de SC Jetfly Hub SRL au fost în perioada de referință necorespunzătoare, atât sub aspectul parametrilor din caietul de sarcini, cât și sub aspectul eficienței în conformitate cu standardele NATO.
”Neconformitățile existente, constatate cu privire la specificațiile tehnice carburanților au condus la deteriorarea unor aparate de zbor tip Mig 21 Lancer, care au ajuns în custodia SC Aerostar SA Bacău, unitatea de specialitate din România responsabilă cu reparația și service-ul aeronavelor militare”, se mai arată în rechizitoriul întocmit”
Extras din rechizitoriu
În urma cercetărilor s-a stabilit că personajele implicate în această infracțiune care s-ar fi putut solda cu accidente tragice au fost organizate pe nu mai puțin de cinci paliere, iar membrii aveau ” roluri bine definite”.
Acesta a avut calitatea de lider al grupării, asigurând în calitate de principal factor de decizie pregătirea, organizarea, controlul și coordonarea activității infracționale desfășurate de grupare, inclusiv relaționarea cu factorii de decizie din cadrul Ministerului Apărării Naționale.
C.L.C. era responsabil cu circulația pe teritoriul național a petrolului importat, el fiind cel care asigura relația cu Oil Terminal SA din partea SC Jetfly Hub SRL, doar cu acordul și știința sa efectuându-se încărcări de produs petrolier din facilitățile depozitarului Oil Terminal.
Contribuția pe care și-a adus-o în cadrul grupării a constat în ”albirea” mărfurilor importate de SC Jetfly Hub SRL de la furnizorii străini. Așa cum s-a arătat mai sus, carburantul importat în vederea livrării către bazele militare nu era unul conform, însă analizele efectuate sub antetul ”Petcom” creau aparența caracterului conform al mărfurilor”, se precizează în rechizitoriu.
Dincolo de prejudiciul cauzat Ministerului Apărării Naționale – 32.553.147,19 lei -, această ”schemă” premeditată s-a dovedit a fi o adevărată amenințare la adresa securității naționale, putând fi considerată chiar un ”act de diversiune”.
România – membră a Alianței Nord-Atlantice – și-a asumat asigurarea flancului estic al NATO, iar o astfel de acțiune premeditată (cu scopul de obține profit) a reprezentat o ”lovitură sub centură” dată nu numai MApN, ci și capacității de apărare a României.
”În urma analizării actelor de urmărire penală, coroborate cu sumele de bani evidențiate în cuprinsul raportului de constatare tehnico-științifică, s-a stabilit că valoarea totală a prejudiciului produs de reprezentanții SC Jetfly Hub SRL în dauna Ministerului Apărării Naționale a fost în cuantum de 32.553.147,19 lei.
Potrivit dispozițiilor art. 3 lit. ”f” din Legea nr. 51/1991 privind securitatea națională a României, constituie amenințări la adresa securității naționale a țării, între altele, orice acțiuni care pot aduce atingere capacității de apărare a țării, precum și actele de distrugere, degradare ori aducere în stare de neîntrebuințare a structurilor necesare bunei desfășurări a apărării naționale.
Dispozițiile art. 403 Cod Penal sancționează actele de diversiune, prin aceasta înțelegându-se, inclusiv distrugerea, degradarea sau aducerea în stare de neîntrebuințare, în întregime sau în parte, prin orice mod, a mijloacelor de transport sau a oricăror alte bunuri, dacă fapta pune în pericol securitatea națională”, se mai precizează în rechizitoriul din care Gândul a prezentat extrase în exclusivitate.
”Or aeronavele militare de luptă, care au suferit serioase degradări din cauza alimentării, pe parcursul perioadei infracționale, cu un combustibil turboreactor de aviație necorespunzător, reprezintă bunuri de interes strategic, a căror avariere a constituit o amenințare la adresa securității naționale și capacității de apărare a țării, cu atât mai mult cu cât este de notorietate că, în cadrul NATO, România și-a asumat asigurarea securității flancului estic al NATO, fiind extinse pe parcursul urmăririi penale, prin ordonanța din data de 08.07.2021, cercetările și pentru această infracțiune”
Extras din rechizitoriu